Napjainkban a munka világában érvényesülni csak piacképes szakmai tudással, idegen nyelvi és korszerű informatikai ismeretekkel lehet. Mivel iskolánk elkötelezett híve a tanulói digitális kompetencia és algoritmikus gondolkodás fejlesztésének, így nem is volt kérdés, hogy indulunk az Emberi Erőforrás Támogatáskezelő Nemzeti Tehetség Programjának 2017-es pályázatán, ahol végül 1.700.000.-Ft-ot nyertünk egy legalább 60 órás tehetségprogram működtetésére (NTP-MTTD-17-0014 „Robotika a Széchenyiben”). Szeptemberben 16 tehetséggel, illetve tehetségígérettel el is indult a program.
Úgy terveztük, hogy a szakkör keretében diákjaink megismerhetik a robotika világát, miközben érdeklődésüket, alkotó-, kísérletező kedvüket folyamatos kísérletezéssel tápláljuk. Célunk volt továbbá, hogy fejlesszük önismereti és a társas kapcsolati kultúrájukat, és idegen nyelvi ismereteiket is.
A pályázati pénzből heti 2 órában robotika szakkört indítottunk, ahol sikerült élményközpontú, felfedezésre építő, a gyakorlati alkalmazásokra koncentráló, játékos, kreatív robotika foglalkozásokat tartani, hiszen a robotika foglalkozás már központi tevékenységében is magában hordozza az élményszerűséget, a gyermekek által tervezett és megépített robotok „életre keltése” sikerélményt, azonnali visszacsatolást jelentett. A Kutatók Éjszakáján és az üzemlátogatáson tapasztaltak és a mindennapi életből vett példák modellezése, újraalkotása szintén az élményszerűséget támasztották alá – a gyermekek az alkotás, a munkájuk hasznosságának, hasznosíthatóságának élményével gazdagodtak ezeken a programokon. Az algoritmizálás és a programozás alapjainak elsajátítása után főleg Scratchcsel, de alkalmanként Bee-Bot padlórobottal és BBC micro:bit programozható panellel is megismerkedtek a gyerekek. A pályázat lehetővé tette robotika eszközök, készletek beszerzését is, amivel a programozás még kézzelfoghatóbbá, még élményszerűbbé vált. Hosszas keresgélés és mérlegelés után a választásunk az Abacusan- ArTeC Robotist robotika készletre esett, ami kiválóan alkalmas a programozás alapjainak elsajátításához. A készlet bővíthetősége, variálhatósága pedig lehetővé teszi többféle- nemcsak informatikai jellegű- probléma modellezését, megoldását. A szakkörös tanulók a foglalkozásokon megszerzett tudásukat nagy lelkesedéssel adták át az iskola többi tanulójának is, hiszen a tanév során számos alkalommal bemutató foglalkozásokat tartottak. Közben sokat fejlődött előadói, prezentációs készségük. A tanév végével a szakköri foglalkozások ugyan befejeződtek, a „robotolás” azonban még tovább tartott egy 3 napos bentlakásos szaktábor keretében, ahol a gyerekek a tanév során elsajátított programozási ismereteiket felhasználva kreatívan és produktívan oldottak meg különböző feladatokat, projekteket.
Azt tervezzük, hogy a program tapasztalatait, a megszerzett ismereteket, a kidolgozott szakköri anyagokat beépítjük a következő tanévtől a tanítási-tanulási folyamatba, hogy iskolának valamennyi tanulója megtapasztalhassa a programozásban és a robotikában rejlő lehetőségeket.